بهداشت مدارس

آخرین به روز رسانی جمعه, 22 خرداد 1394 06:39

                                         

 

         
نام و نام خانوادگی سمت پست الکترونیکی                        

آفاق آقاجانی اینچه کیکانلو

مسئول سلامت نوجوانان ،جوانان و مدارس

     

حمیده الهی

کارشناس واحد سلامت نوجوانان،جوانان و مدارس      
         


قدامات مهم واحد سلامت نوجوانان جوانان و مدارس  بهار 94

   

 -         راه اندازی پایگاه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان سال تحصیلی 95-94 از 16/3/94 لغایت 30/6/94

 -         راه اندازی پایگاه معاینات پزشکی دانش آموزان بدو ورود به دبستان در مرکز امام خمینی و تجهیز نمودن آن

 -         برگزاری جلسه شورای بهداشت مدارس در خصوص طرح سنجش نوآموزان در مورخه 11/3/94

 -         برگزاری کمیته درون بخشی بهداشت مدارس در مورخه 11/3/94

 -         انجام وارنیش فلوراید نوآموزان بدو ورود به مدرسه در پایگاه سنجش مرکز بهداشت امام خمینی

 -         برگزاری هفته بهداشت مدارس

          برگزاری همایش ازدواج سالم در هفته سلامت


   

اهم اقدامات انجام شده در نیم سال اول 93

   

1-    برگزاری جلسه آموزشی نظام الکترونیک مدارس جهت کارشناسان رابط بهداشت مدارس در مراکز بهداشتی و درمانی در 22/05/93

2-    برگزاری جلسه آموزشی نظام الکترونیک مدارس و سنجش نو آموزان بدو ورود به دبستان  جهت کلیه پزشکان مراکز بهداشتی درمانی  در 16/05/93

3-     انجام سنجش نوآموزان مدارس  و معاینات پزشکی در پایگاه سنجش مرکز امام خمینی (ره)

4-    آغاز ثبت اطلاعات سنجش در سامانه نظام الکترونیک مدارس

   
         
اهم اقدامات انجام شده در مهر ماه 1393    

*-  برگزاری جلسه شورای بهداشت مدارس  به مناسبت هفته بهداشت روان

*- لکه گیری معاینات پزشکی نوآموزان بدو ورود به دبستان

*- جمع آوری اطلاعات جمعیتی و آموزشگاهی از مدارس روستایی و شهری تحت پوشش شهرستان قوچان

*- پایش از مراکز بهداشتی درمانی و نحوه ثبت فرم های معاینات نوآموزان و تکمیل پرونده الکترونیکی در نرم افزارAMS

*- به روز رسانی نرم افزار AMS بر اساس اطلاعات جمعیتی جدید مدارس

*- پیگیری دانش آموزان دچار اختلال در معاینات پزشکی بدو ورود به دبستان

*- ارائه خدمات حمیتی من جمله تحویل فرم رایگان عینک  به دانش آموزان نیازمند

*- ارجاع دانش آموزان نیازمند جهت مراکز تخصصی

*- برگزاری جلسات کمیته بهداشت مدارس در سطح مراکز بهداشتی درمانی

*- برگزاری اقداماتی جهت استقبال از مهر در سطح مدارس

   
     
برخی وظایف این واحد
 

مدرسه محل يادگيري دانش و مهارتها و کسب نگرش هايي است که فرد را در تمام مدت زندگي همراهي نموده و تضمين کننده درستي شيوه زندگي مي‌باشند . شکوفايي تمام و کمال استعدادها و دستيابي به بالا‌ترين سطوح فراگيري، نيازمند برخورداري فراگيرندگان از سلامت و رفاه مي‌باشد . بدين ترتيب سرمايه گذاري کشورها در امر آموزش،‌ که يکي از راهبردي‌ترين انواع سرمايه گذاري و بلکه مهمترين آنها مي‌باشد،‌ خواهد توانست حداکثر بازدهي را در بر داشته باشد و در غياب سطحي قابل قبول از سلامت،‌ افت بازده تحصيلي، که با نسبت هاي مردودي،‌تجديدي و نمرات پايين درسي مشخص مي‌شود‌،‌ بخش عمده‌اي از اين سرمايه گذاري را بي‌ثمر خواهد ساخت. به همين مناسبت پيش‌بيني هاي لازم براي ارتقاي سلامت دانش‌آموزان در قوانين و ديدگاههاي مختلف ملي و بين‌المللي لحاظ گرديده است.

 اصل سي‌ام از قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، دولت را موظف مي‌سازد تا وسايل آموزش کودکان را در کنار پرورش ايشان فراهم آورد. اصول 29،‌ 43 و 3 ( بند 12) ، همين قانون نيز دولت را موظف مي‌دارد براي سلامت تمامي افراد کشور برنامه ريزي کند . اين موارد در قوانين و بخشنامه‌ها و آيين نامه‌هاي جاري دستگاههاي اجرايي کشور متبلور مي‌گردد . در بند سيزدهم از شرح وظايف آموزش و پرورش،‌ اهتمام به تامين و پيشبرد سلامت دانش آموزان در همکاري با وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکي مورد تاکيد قرار دارد.

 شرح وظايف مربيان بهداشت انتقال يافته از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به واحدهاي آموزشي وزارت آموزش و پرورش و نيز ساختار قانوني اداره کل مرتبط با بهداشت مدارس در حوزه معاونت پرورشي و تربيت بدني، تماماً مبين تاکيد و توجه به وظيفه اين دستگاه در قبال سلامت دانش‌اموزان مي‌باشد . چنين نگرشي در منظر بين‌المللي نيز توجه خبرگان را بخود معطوف داشته است . توجه همسان به امر تامين سلامت و آموزش در بيانيه حقوق کودک ( که کشور ما نيز به اجراي آن متعهد گرديده است ) و نيز تاکيد مقامات آموزش و پرورش کشورهاي جهان برآموختن براي زيستن و با هم زيستن، در کنفرانس داکار در سال 2000 ميلادي، جنبه‌هايي ديگر از توجه توام به زندگي سالم و آموزش را منعکس مي‌نمايد.

 سلامت براساس تعريف سازمان جهاني بهداشت تنها به نبود بيماري و معلوليت اطلاق نمي‌شود، بلکه عبارت است از رفاه کامل جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي. دستيابي به چنين هدف والا و در عين حال عظيمي مي‌طلبدتا هر کشور،‌ ضمن توجه به مشکلات و امکانات خود، با بکارگيري بهينه منابع و فن‌آوري مناسب‌، در اين راستا بکوشد . ابتکار‌« خدمات اوليه بهداشتي »‌ که برگرفته از مباحث نشست آلماآتا بوده،‌اصول و اجزايي را براي دستيابي به سطحي از سلامت که پوششي فراگير و قابل تامين داشته باشد به کشورها معرفي نمود. اين مفاهيم، رفته رفته سياست‌هاي بهداشتي جهان را به سمت توجه هر چه بيشتر به امکانات موجود براي دستيابي به سطوح وسيعتري از سلامت نسبي شهروندان خود هدايت کرد.

 از طرف ديگر، مفهوم رو به گسترش «‌ ارتقاي سلامت » که برتوانمندسازي مردم در تسلط بر سلامت خود و بهبود آن تاکيد دارد، استفاده از جايگاههاي خاص را براي گسترش سلامت طرح نمود . تمامي اين موارد ، مدارس را به عنوان يکي از مهمترين جايگاههاي ارتقاي سلامت دانش‌آموزان ( و از اين طريق کل جامعه) ،‌ مطرح مي‌سازد . مدرسه محل آموزش و زندگي افرادي آماده فراگيري و آينده‌ساز از جمعيت جهان است ،‌محلي است که افراد در زمانها و مکانهاي معين قابل دسترسي مي‌باشند و بدين لحاظ محلي است منحصر به فرد که مي‌توان در آن و از طريق آن،‌مهارتها و شيوه‌هاي زندگي سالم را به افراد آموخت و از مشکلات رفاه و سلامت در حال و آينده پيشگيري کرد و بدين ترتيب بلندترين گامها را در راه نيل به سطوح هر چه بيشتر رفاه برداشت.

   
       
        
دستورالعمل تکمیل شناسنامه  pdf آمورش سلامت در مدارس.pdf      
شناسنامه سلامت دانش آموز  pdf
برنامه مدارس مروج سلامت.   pdf شناسنامه سلامت دانشجویان.  pdf شیرمدرسه.pdf
پدیکولوز.pdf  پرونده سلامت.pdf  


 

تصویر

 

 

بیمارستان حضرت موسی بن جعفر (ع) قوچان

بیمارستات تخصصی زنان و زایمان شهدا قوچان

مرکز بهداشت شهرستان قوچان

تصاویر